Photobucket

HIKMAH

>kecantikan yang abadi terletak pada keelokkan adap dan ketinggian ilmu seseorang bukan terletak pada wajah dan pakaiannya (HAMKA)

Friday, February 25, 2011

JANGAN MARAH

   firman Allah s.w.t di dalam surah Al-A'raf ayat 200:
Dan jika kamu ditimpa suatu godaan syaitan,maka berlindung kepada allah.Sesungguhnya Allah maha mendengar lagi maha mengetahui.
     RAsulullah S.A.W.mewasiatkan kepada salah seorang sahabatnya dengan mengatakan; "jangan marah,,jangan marah..jangan marah.."
     suatu hari terdapat seorang lelaki yang sedang marah di hadapan rasulullah...lalu baginda menyuruh mengucap isti'azah..
dan aku berlindung(pula) kepada engkau  ya tuhan,dari kedatangan mereka kepada ku,,(Al-mukmin:98)
sesungguhnya orang yang bertaqwa, apbila   mereka ditimpa was-was dari syaitan..mereka ingat kepada (seksa) Allah,,maka ketika itu jugak mereka melihat (kebenaran,,lalu menghentikan kesalaha-kesalahannya).(Al-A'raf:201)
sesunguhnya orang yang keresahan,kesedihan,emosi dan amarah di dalam hati,baginya ada penawar yang telah diberikan olaeh Nabi S.A.W...Di antara penawar tersebut adalah:
  1. beruasaha menghilangkan parasaan marah.   .....dan orang yang menahan amarahnya...(Ali-Imran:134)   .....dan apabila mereka marah,meraka membari ampun....(Asy-Syura:37)    Sesudah amarah Musa menjadi reda,lain diambilnya(kembali) lauh-lauh (taurat)...(Al-A'raf:154)
  2. berwuduk..Marah adalh bara api dan api hanya boleh dipadam dengan air. Rasulullah S.A.W. bersabda:"bersuci adalah sebahagian dari pada iman." juga sabdanya:"Wuduk itu senjata orang mukmin"
  3. jika seseorang itu marah dalam keadaan berdiri,maka hendaklah dia duduk dan jika dalam keadaan duduk,maka hendaklah berbaring.
  4. jika sedang marah.hendaklah dia diam dan jangan berbicara.
  5. sebolehnya mengingatkan akan ganjaran yang didapati bagi mereka yang mampu manahan amarahnya dan mereka yang suka memaafkan kesalahan orang lain...

No comments:

Post a Comment