Photobucket

HIKMAH

>kecantikan yang abadi terletak pada keelokkan adap dan ketinggian ilmu seseorang bukan terletak pada wajah dan pakaiannya (HAMKA)

Tuesday, March 15, 2011

KEISTIMAWAAN UMAT NABI MUHAMMAD

  • Di hapuskan pekara2 syariat yg membebankan seumpama tidak perlu memotong kawasan yg terkena najis seperti umat yg terdahulu.Perempuan yg haid dibenarkan bergaul seperti biasa seperti makan-minum,duduk serumah,tidak seperti umat Yahudi mereka dilarang berbuat demikian.
  • Di Muliakan umat ini dengan rahmat yg istimewa di akhirat nanti.Seperti digambarkan dalam surah Fathir ayat 32~35,Ibnu Abbas berkata mereka ini ada yg melakukan ketaatan dengan sempurna dan dimasukan ke dalam syurga tanpa hisab,dan ada pula sederhana melakukan pahal dan dosa,mereka akan dimasukkan ke syurga dengan Rahmat Allah dan ada yg orang2 yg berdosa mereka pula dimasukkan ke syurga dengan keampunan..
  • Umat pertengahan  yg terpilih seperti dalam firman Allah Al Baqarah ayat143:"Demikianlah kami tetap jadikan kamu sebagai umat pertengahan agar kamu menjadi saksi terahdap manusia dan Rasullullah menjadi saksi terhadap kamu..".
  • Dijadikan perundangan syriah yg tidak berat dan membebankan seperti yg digambarkan dalam surah al Baqarah ayat 185:"Allah sentiasa berkehendak buat kamu (umat Muhammad) kesenangan dan tidak sekali menyulitkan kamu (dalam urusan syariat)".
  • Sempurna dan lengkapnya syriat umat Nabi Muhammad ,hal ini telah di khabarkan sendiri dalam surah al Maidah ayat 3:"Hari ini aku telah sempurnakan buat kamu dan aku lengkapkan nikmatku buat kamu serta redha islam itu sebagai agama buat kamu".
  • Apabila Isa Alaihis Salam akan dibagkitkan nanti sebagai umat Nabi Muhammadmaka terselahla kkeistmewaan umat ini yg tidak dimiliki umat lain apabila mereka menjadi utusan nabiterdahulu tidak dibagkit kan semula..
  • dimuliakan umat Nabi Muhammad dengan mengetahui kewujudan tempat permakamman  Nabi mereka Muhammad secara mutawir dan tanpa syak.
  • Allah berjanji umat ini tidak akan binasa kerana kebuluran,kejerihan atau dengan keazaban seperti mana yg menimpa umat terdahulu..

No comments:

Post a Comment